porady na każdy temat
Facebook Twitter Google Plus NK Newsletter Konkursy Gry online
Jakie leki przeciwbólowe można podawać dzieciom? Leki przeciwbólowe zawsze warto mieć w podręcznej apteczce. Tak na ...
Z jakich produktów powinien się składać jadłospis mamy karmiącej piersią

Karmienie piersią - co jeść, czego unikać?

Ograniczasz się do jedzenia gotowanego mięsa kurczaka, ryżu i marchewki? To przesada. Twój jadłospis musi być jak najbardziej urozmaicony, gdyż to zwiększa szansę, że codziennie dostarczysz sobie niezbędnych witamin i minerałów. Mówimy, co jeść, a czego unikać, gdy karmisz piersią.

Karmiąc, potrzebujesz o około 500 kcal dziennie więcej niż zwykle. Jeśli po ciąży pozostała ci spora nadwaga, wystarczy jadać 200–300 kcal więcej, by szybciej wrócić do wagi sprzed ciąży. Jadaj 4–5 posiłków dziennie, a zapewnisz sobie stałą dostawę energii i unikniesz napadów słabości i znużenia.

Jak komponować jadłospis, gdy karmisz piersią?

Nieodzowne w diecie karmiącej mamy są produkty bogate w białko, żelazo, kwasy omega-6 i omega-3 (te ostatnie odgrywają ważną rolę w rozwoju systemu nerwowego, zwłaszcza mózgu i wzroku dziecka). Jadaj chude wędliny i mięso, ryby morskie, warzywa strączkowe (te najmniej wzdymające, np. młody groszek, soczewicę), oleje roślinne i oliwę. Ważny jest także wapń (jego niedobór może prowadzić do osteoporozy i odwapnienia zębów u kobiety). Najlepszym jego źródłem jest mleko i produkty mleczne: sery, jogurt, kefir, maślanka; dobrym – kasze, warzywa o ciemnozielonych liściach, orzechy i pieczywo pełnoziarniste. Bogatym źródłem witamin i minerałów są warzywa i owoce, które powinnaś dodawać do każdego posiłku. Urozmaicona dieta, której składniki się uzupełniają, ułatwia przyswajanie witamin i minerałów. Żelazo najlepiej przyswaja się, jeśli zjemy je w towarzystwie witaminy C, tak więc mięso powinnaś jadać np. z surówką ze świeżych warzyw. Witamina A (w postaci beta karotenu), występująca w warzywach, jest przyswajana wtedy, gdy zostanie rozpuszczona w tłuszczu – do surówki dodawaj więc olej lub odrobinę śmietany. 

Jakich potraw unikać, gdy karmisz piersią?

Unikaj potraw, które także przed ciążą źle tolerowałaś. Wyeliminuj te, o których wiesz, że cię uczulają, pozostałe stosuj ostrożnie, obserwując, czy dziecko nie ma po nich np. wysypki, wzdęć lub biegunki. Wyeliminuj potrawy ciężkostrawne: tłuste, smażone, wzdymające, powodujące zgagę (np. smażone tłuste mięsa typu schabowy, rybę smażoną na oleju, potrawy z duszonej kapusty i grochu, dania ostro przyprawione). Stosuj częściej gotowanie na parze. Przyrządzane na parze dania są  lekkostrawne, zachowują więcej składników odżywczych niż smażone czy gotowane w wodzie.
Ogranicz do minimum gotowe dania typu fast food, fix, zupy z torebki, konserwy, a także słodycze i gotowe ciasta. To produkty wysokoprzetworzone, w których jest mnóstwo soli, cukru, szkodliwych tłuszczów trans,  konserwantów, barwników i polepszaczy smaku, które mogą przenikać do pokarmu.

Jak uniknąć kolki u niemowlęcia?

Dietetycy nie zalecają eliminowania na wszelki wypadek w okresie karmienia konkretnych produktów, chyba że matka sama jest uczulona np. na mleko czy orzechy. Trzeba jednak obserwować malca. Te produkty, co do których obawiasz się, że mogłyby zaszkodzić dziecku, wprowadzaj do swojej diety stopniowo i po jednym. Jeśli u dziecka pojawią się niepokojące objawy (wysypka, bóle brzuszka, biegunka lub zaparcia), odstaw podejrzany produkt i obserwuj, czy objawy ustępują. W ten sposób możesz ustalić, na które składniki twojej diety dziecko źle reaguje, i unikać ich w przyszłości.
Unikanie potraw ciężkostrawnych, wzdymających czy uczulających nie jest gwarancją, że kolka u niemowlęcia się nie pojawi. Aby zminimalizować niebezpieczeństwo pojawienia się ataków kolki, dbaj o to, by podczas jedzenia malec nie połykał powietrza i by po karmieniu mu się odbiło. Pij także herbatki na bazie kopru włoskiego – ich składniki przenikną do twojego pokarmu i pomogą zapobiec atakom kolki.

MATERIAŁY CZYTELNIKÓW
Aktualizacja: 07.04.2014 13:02
None
Pytania i
Odpowiedzi
STREFA
UŻYTKOWNIKÓW
  • ZAPYTAJ
Newsletter
nie daj sie zagiąć. czytaj nas regularnie.
KTO JEST KIM?
Piotr Mieśnik i WYZNANIA HIENY. Kim jest autor książki?
Piotr Mieśnik i WYZNANIA HIENY. Kim jest autor książki?

Rzucił pracę w tabloidzie i postanowił opisać bagno w jakim ...

BAZA PORAD

Artykuły w mowimyjak.pl mają charakter edukacyjny. Redakcja mowimyjak.pl dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.