porady na każdy temat
Facebook Twitter Google Plus NK Newsletter Konkursy Gry online
Dieta słoiczkowa - Baby Food Diet - na czym polega?
Dieta słoiczkowa - Baby Food Diet - na czym polega? Baby Food Diet to jedna z kilku propozycji odchudzania popularna ...
Dietetyczny sposób na dolegliwości okresu przekwitania.

Jaka dieta jest najlepsza w okresie menopauzy?

Zanim na dobre przestaniesz miesiączkować, zauważysz na pewno, że twój organizm funkcjonuje trochę inaczej niż dotąd. Choć typowe objawy zwiastujące menopauzę nie u każdej kobiety są równie intensywne, warto wiedzieć, że można je złagodzić, odpowiednio komponując dietę.
Jaka dieta jest najlepsza w okresie menopauzy?

Jaka dieta jest najlepsza w okresie menopauzy?

fot.: Flickr.com/.craig

Jaka dieta jest najlepsza w okresie menopauzy?

Nieregularne, czasem bardzo obfite miesiączki, uderzenia gorąca, nocne poty, trudności z zasypianiem, uczucie rozdrażnienia i niepokoju, kłopoty z pamięcią i koncentracją, zaburzenia krążenia to objawy, których najbardziej obawiają się kobiety w średnim wieku. Niektóre decydują się na hormonalną terapię zastępczą (HTZ). Jednak nie każda kobieta może ją stosować, nie wszystkie też chcą. A przecież nie trzeba cierpieć – można sobie pomóc odpowiednią dietą. Jej zadaniem jest nie tylko złagodzenie objawów premenopauzy, lecz także zapobieganie osteoporozie, chorobom nowotworowym i układu krążenia, a także eliminowanie nadwagi, na którą dojrzałe kobiety są szczególnie narażone. Co zatem powinnaś jeść, a czego unikać w okresie przekwitania?

>>> Dieta oczyszczająca krok po kroku. Jak przeprowadzić dietę oczyszczającą [KLIKNIJ]

Wzbogać dietę w warzywa i owoce

Konieczne są te bogate w bioflawonoidy, witaminę C i błonnik (cytrusy, pomidory, kapusta świeża i kiszona, papryka, brokuły). Ważne są produkty obfitujące w witaminy A i E, które działają przeciwmiażdżycowo i zapobiegają nowotworom. Witaminę A znajdziesz czerwonych, żółtych i pomarańczowych owocach i warzywach (morele, brzoskwinie, marchew, dynia), a witaminę E – w zielonych warzywach liściastych (szpinak, sałata, zielona pietruszka).

>>> Jakie są 4 największe mity o odchudzaniu? [KLIKNIJ]

Mleko i ryby zapobiegną osteoporozie i wzmocnią pamięć

By zapobiec osteoporozie, potrzebujesz teraz dużo wapnia. Dzienne zapotrzebowanie na wapń to 1200 mg – jego najlepszym  źródłem jest mleko i jego przetwory (szklanka mleka to ok. 300 mg wapnia). Warto je uzupełniać o produkty bogate w fosfor, który ułatwia przyswajanie wapnia (ryby, mięso, jaja, produkty zbożowe).
Ryby są ważne w diecie dojrzałych kobiet, gdyż zawarta w nich witamina D jest konieczna do wchłaniania wapnia, natomiast wielonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom cholesterolu we krwi i zapobiegają miażdżycy. Dieta obfitująca w ryby powstrzymuje także proces neurodegradacji będący przyczyną pogorszenia pamięci i zdolności uczenia się. Tłuste ryby (łosoś, tuńczyk, śledź, halibut, makrela) są najlepszym źródłem kwasów omega-3, witamin D i A. Jadaj je co najmniej 2 razy w tygodniu.

Złożone węglowodany na lepszy nastrój

Pieczywo razowe, makarony razowe, brązowy ryż, kasze to świetne źródło magnezu i witamin z grupy B. Dzięki nim łatwiej uporasz się ze zmiennością nastroju, podenerwowaniem  i napięciem.

Soja zastąpi kobiece hormony

Soja to królowa diety dojrzałych kobiet, gdyż jest bogatym źródłem fitoestrogenów. To odpowiedniki kobiecych hormonów, które w naturalny sposób wyrównują ich niedobory w organizmie. Fitoestrogeny pozyskiwane z soi łagodzą huśtawkę emocjonalną i eliminują uderzenia gorąca. Jej spożywanie poprawia pamięć, a także wspomaga kondycję skóry i włosów. Poza tym soja jest dobrym źródłem wapnia i białka.

Wspomagajaca moc ziół

Szałwia złagodzi nadmierną  potliwość i uderzenia gorąca, melisa wyciszy i uspokoi. Czerwona koniczyna dostarczy ci, podobnie jak soja, fitoestrogenów.

Tego w menopauzie powinnaś unikać

Mocno ogranicz lub wyeliminuj z diety nasycone tłuszcze zwierzęce (masło, smalec), a także słodycze – sprzyjają miażdżycy i otyłości. Ogranicz spożycie soli, gdyż zatrzymuje wodę w organizmie i sprzyja obrzękom. Ostre przyprawy przyczyniają się do zmienności nastrojów, mogą powodować nadpobudliwość, a ponadto wzmagają apetyt. Unikaj też alkoholu, kawy, mocnej herbaty – wypłukują z organizmu cenne pierwiastki i pogłębiają problemy ze snem.

MATERIAŁY CZYTELNIKÓW
Aktualizacja: 12.03.2014 06:58
None
Pytania i
Odpowiedzi
STREFA
UŻYTKOWNIKÓW
  • ZAPYTAJ
Newsletter
nie daj sie zagiąć. czytaj nas regularnie.
KTO JEST KIM?
Tomasz Kammel – kim jest? [KARIERA, RODZINA]
Tomasz Kammel – kim jest? [KARIERA, RODZINA]

Dziennikarz, prezenter telewizyjny, producent, scenarzysta, a nawet trener – Tomasz Kammel ...

BAZA PORAD

Artykuły w mowimyjak.pl mają charakter edukacyjny. Redakcja mowimyjak.pl dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.

Diety - dieta - Jak działa Catering Dietetyczny. Jak schudnąć? Jaka indywidualna i skuteczna dieta dla Ciebie. Sposób na odchudzanie. Nadwaga przestanie być problemem. Największy serwis o dietach w Polsce. Wszystkie diety w jednym miejscu. Jaka dieta będzie dla Ciebie odpowiednia? Diety odchudzające. 24-godzinna dieta owocowa. Dieta proteinowa dr Dukana. Dieta 1000 kalorii. Dieta 1200 kcal. Dieta 1500 kcal. Dieta 3-dniowa. Sprawdź czy dobrze się odżywiasz. Diety odchudzające. Diety oczyszczające. Dieta proteinowa. Dieta kopenhaska. Dieta kapuściana. Diety forum i porady. Porady na każdy temat
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.