porady na każdy temat
Facebook Twitter Google Plus NK Newsletter Konkursy Gry online
Dieta słoiczkowa - Baby Food Diet - na czym polega?
Dieta słoiczkowa - Baby Food Diet - na czym polega? Baby Food Diet to jedna z kilku propozycji odchudzania popularna ...
Dietetyczny sposób na dolegliwości okresu przekwitania.

Jaka dieta jest najlepsza w okresie menopauzy?

Zanim na dobre przestaniesz miesiączkować, zauważysz na pewno, że twój organizm funkcjonuje trochę inaczej niż dotąd. Choć typowe objawy zwiastujące menopauzę nie u każdej kobiety są równie intensywne, warto wiedzieć, że można je złagodzić, odpowiednio komponując dietę.
Jaka dieta jest najlepsza w okresie menopauzy?

Jaka dieta jest najlepsza w okresie menopauzy?

fot.: Flickr.com/.craig

Jaka dieta jest najlepsza w okresie menopauzy?

Nieregularne, czasem bardzo obfite miesiączki, uderzenia gorąca, nocne poty, trudności z zasypianiem, uczucie rozdrażnienia i niepokoju, kłopoty z pamięcią i koncentracją, zaburzenia krążenia to objawy, których najbardziej obawiają się kobiety w średnim wieku. Niektóre decydują się na hormonalną terapię zastępczą (HTZ). Jednak nie każda kobieta może ją stosować, nie wszystkie też chcą. A przecież nie trzeba cierpieć – można sobie pomóc odpowiednią dietą. Jej zadaniem jest nie tylko złagodzenie objawów premenopauzy, lecz także zapobieganie osteoporozie, chorobom nowotworowym i układu krążenia, a także eliminowanie nadwagi, na którą dojrzałe kobiety są szczególnie narażone. Co zatem powinnaś jeść, a czego unikać w okresie przekwitania?

>>> Dieta oczyszczająca krok po kroku. Jak przeprowadzić dietę oczyszczającą [KLIKNIJ]

Wzbogać dietę w warzywa i owoce

Konieczne są te bogate w bioflawonoidy, witaminę C i błonnik (cytrusy, pomidory, kapusta świeża i kiszona, papryka, brokuły). Ważne są produkty obfitujące w witaminy A i E, które działają przeciwmiażdżycowo i zapobiegają nowotworom. Witaminę A znajdziesz czerwonych, żółtych i pomarańczowych owocach i warzywach (morele, brzoskwinie, marchew, dynia), a witaminę E – w zielonych warzywach liściastych (szpinak, sałata, zielona pietruszka).

>>> Jakie są 4 największe mity o odchudzaniu? [KLIKNIJ]

Mleko i ryby zapobiegną osteoporozie i wzmocnią pamięć

By zapobiec osteoporozie, potrzebujesz teraz dużo wapnia. Dzienne zapotrzebowanie na wapń to 1200 mg – jego najlepszym  źródłem jest mleko i jego przetwory (szklanka mleka to ok. 300 mg wapnia). Warto je uzupełniać o produkty bogate w fosfor, który ułatwia przyswajanie wapnia (ryby, mięso, jaja, produkty zbożowe).
Ryby są ważne w diecie dojrzałych kobiet, gdyż zawarta w nich witamina D jest konieczna do wchłaniania wapnia, natomiast wielonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom cholesterolu we krwi i zapobiegają miażdżycy. Dieta obfitująca w ryby powstrzymuje także proces neurodegradacji będący przyczyną pogorszenia pamięci i zdolności uczenia się. Tłuste ryby (łosoś, tuńczyk, śledź, halibut, makrela) są najlepszym źródłem kwasów omega-3, witamin D i A. Jadaj je co najmniej 2 razy w tygodniu.

Złożone węglowodany na lepszy nastrój

Pieczywo razowe, makarony razowe, brązowy ryż, kasze to świetne źródło magnezu i witamin z grupy B. Dzięki nim łatwiej uporasz się ze zmiennością nastroju, podenerwowaniem  i napięciem.

Soja zastąpi kobiece hormony

Soja to królowa diety dojrzałych kobiet, gdyż jest bogatym źródłem fitoestrogenów. To odpowiedniki kobiecych hormonów, które w naturalny sposób wyrównują ich niedobory w organizmie. Fitoestrogeny pozyskiwane z soi łagodzą huśtawkę emocjonalną i eliminują uderzenia gorąca. Jej spożywanie poprawia pamięć, a także wspomaga kondycję skóry i włosów. Poza tym soja jest dobrym źródłem wapnia i białka.

Wspomagajaca moc ziół

Szałwia złagodzi nadmierną  potliwość i uderzenia gorąca, melisa wyciszy i uspokoi. Czerwona koniczyna dostarczy ci, podobnie jak soja, fitoestrogenów.

Tego w menopauzie powinnaś unikać

Mocno ogranicz lub wyeliminuj z diety nasycone tłuszcze zwierzęce (masło, smalec), a także słodycze – sprzyjają miażdżycy i otyłości. Ogranicz spożycie soli, gdyż zatrzymuje wodę w organizmie i sprzyja obrzękom. Ostre przyprawy przyczyniają się do zmienności nastrojów, mogą powodować nadpobudliwość, a ponadto wzmagają apetyt. Unikaj też alkoholu, kawy, mocnej herbaty – wypłukują z organizmu cenne pierwiastki i pogłębiają problemy ze snem.

MATERIAŁY CZYTELNIKÓW
Aktualizacja: 12.03.2014 06:58
None
Pytania i
Odpowiedzi
STREFA
UŻYTKOWNIKÓW
  • ZAPYTAJ
Newsletter
nie daj sie zagiąć. czytaj nas regularnie.
KTO JEST KIM?
Kim jest tajemniczy partner Ewy Minge?
Kim jest tajemniczy partner Ewy Minge?

Do niedawna Ewa Minge zapewniała, że jest pogodzona z samotnością ...

BAZA PORAD

Artykuły w mowimyjak.pl mają charakter edukacyjny. Redakcja mowimyjak.pl dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.

Diety - dieta - Jak działa Catering Dietetyczny. Jak schudnąć? Jaka indywidualna i skuteczna dieta dla Ciebie. Sposób na odchudzanie. Nadwaga przestanie być problemem. Największy serwis o dietach w Polsce. Wszystkie diety w jednym miejscu. Jaka dieta będzie dla Ciebie odpowiednia? Diety odchudzające. 24-godzinna dieta owocowa. Dieta proteinowa dr Dukana. Dieta 1000 kalorii. Dieta 1200 kcal. Dieta 1500 kcal. Dieta 3-dniowa. Sprawdź czy dobrze się odżywiasz. Diety odchudzające. Diety oczyszczające. Dieta proteinowa. Dieta kopenhaska. Dieta kapuściana. Diety forum i porady. Porady na każdy temat
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.