porady na każdy temat
Facebook Twitter Google Plus NK Newsletter Konkursy Gry online
Wypadanie włosów: jak je powstrzymać naturalnymi metodami? Bujną czurpyną możesz cieszyć się przez długie lata, jeśli poświęcisz ...
Podwyższony poziom cholesterolu? Poznaj sposoby na obniżenie cholesterolu we krwi

Wysoki cholesterol prowadzi do niebezpiecznych chorób. Jak obniżyć poziom cholesterolu?

Podwyższony poziom cholesterolu jest niebezpieczny dla życia, choć długo nie daje o sobie znać. Problem dotyczy coraz młodszych ludzi. Jednak bez względu na to, ile masz lat, możesz zapanować nad cholesterolem. Sprawdź, jak poprawić groźne dla serca wyniki.
Wysoki cholesterol prowadzi do niebezpiecznych chorób. Jak obniżyć poziom cholesterolu?

Wysoki cholesterol długo nie daje się wyczuć, chociaż jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia. 

fot.: Photos.com

Cholesterol jest niezbędny do życia – wchodzi w skład każdej komórki organizmu, uczestniczy w produkcji niektórych hormonów, bierze udział w wytwarzaniu witaminy D. Kłopoty zaczynają się, gdy jest go za dużo. Wtedy nadmiar cholesterolu krąży we krwi, osadza się na ściankach tętnic, zwężając ich światło i utrudniając przepływ krwi. W ten sposób rozwija się miażdżyca – choroba, która prowadzi do zawału serca czy udaru mózgu. Dlatego, gdy twoje wyniki odbiegają od normy, zacznij działać!

Dieta - podstawowy sposób na obniżenie cholesterolu

Z jedzenia pochodzi 20-40 proc. cholesterolu (resztę produkuje organizm, głównie w wątrobie). Zmieniając dietę, możesz więc znacząco poprawić wyniki badań. Najważniejsze jest ograniczenie produktów zawierających tłuszcze zwierzęce, które podnoszą stężenie złego cholesterolu (LDL) we krwi, a także dostarczenie produktów powodujących wzrost poziomu dobrego cholesterolu (HDL), który obniża stężenie LDL.

  • Unikaj tłustych mięs i wędlin, smalcu, żółtych serów, jajek.
  • Wołowinę i wieprzowinę zastąp drobiem (bez skóry!).
  • Jedz ryby morskie,
  • pieczywo smaruj margaryną ze sterolami roślinnymi,
  • używaj oliwy i olejów roślinnych – dostarczają sporo kwasów tłuszczowych omega-3, które obniżają poziom złego cholesterolu i trójglicerydów, a podwyższają stężenie HDL, działają też przeciwzakrzepowo.
  • Codziennie jadaj produkty pełnoziarniste, otręby owsiane, warzywa i owoce – obecny w nich błonnik zmniejsza wchłanianie cholesterolu z jelit.

Ćwiczenia na obniżenie cholesterolu

Najlepsze efekty w obniżaniu cholesterolu przyniesie połączenie diety z ćwiczeniami. Regularny wysiłek fizyczny (4-5 razy w tygodniu po 30 minut) obniża poziom cholesterolu całkowitego i podwyższa dobrego. Poprawia też elastyczność naczyń krwionośnych – nawet tych, w których zaczęły się już odkładać złogi cholesterolu. Ćwiczenia pomogą ci również pozbyć się nadwagi i rozładować napięcie (nadmierny stres zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych). Koniecznie znajdź więc czas na spacer, jogging, pływanie albo taniec – wysiłek aerobowy przyniesie ci najwięcej korzyści.

Papierosy podnoszą cholesterol

Aby walczyć z cholesterolem, musisz rozstać się z nałogiem. Związki zawarte w dymie nikotynowym uszkadzają bowiem śródbłonek naczyń krwionośnych, co sprawia, że na ich ścianach tworzy się blaszka miażdżycowa. W dodatku proces ten przebiega znacznie szybciej niż u osoby niepalącej. Nikotyna obniża też poziom dobrego cholesterolu.

Dietetyczne środki obniżające cholesterol

W aptece znajdziesz preparaty, które regulują poziom cholesterolu i ograniczają jego wchłanianie z jedzenia. Najczęściej zawierają one kwasy omega-3 (np. tran, suplementy z olejem lnianym lub z wiesiołka) albo czosnek. Warto też popijać czerwoną herbatę albo napar z pokrzywy – pomagają obniżyć poziom cholesterolu i poprawiają przemianę materii.

MATERIAŁY CZYTELNIKÓW
Aktualizacja: 15.05.2013 15:12
Autor: AG
None
Pytania i
Odpowiedzi
STREFA
UŻYTKOWNIKÓW
  • ZAPYTAJ
Newsletter
nie daj sie zagiąć. czytaj nas regularnie.
KTO JEST KIM?
Najpiękniejsza mężatka w Polsce: kim jest Joanna Sendecka?
Najpiękniejsza mężatka w Polsce: kim jest Joanna Sendecka?

Zakończyły się wybory Mrs. Poland! Najpiękniejszą polską mężatką została Joanna ...

BAZA PORAD

Artykuły w mowimyjak.pl mają charakter edukacyjny. Redakcja mowimyjak.pl dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.

Choroby i profilaktyka - najlepsze porady, najnowsze newsy i zdjęcia oraz materiały wideo. Profilaktyka chorób cywilizacyjnych. Ile osób w naszym kraju cierpi na schorzenia układu krążenia? Profilaktyka wczesna, utrwalanie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia. Profilaktyka pierwotna, zapobieganie chorobom poprzez kontrolowanie. Choroby i profilaktyka układu krążenia. Choroby i profilaktyka układu oddechowego. Choroby i profilaktyka układu rozrodczego. Profilaktyka zdrowie. Choroby układu krążenia. Porady na każdy temat
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.