porady na każdy temat
Facebook Twitter Google Plus NK Newsletter Konkursy Gry online
Które nawigacje samochodowe są najlepsze? Najlepsze nawigacje samochodowe GPS Oto zestawienie najlepszych nawigacji samochodowych dostępnych w Polsce w cenie ...
Opony zdarte na bokach, nadmiernie zużyty bieżnik w centrun - co się popsuło

Jak rozpoznać przyczyny nadmiernego zużycia opon?

Przyczyny nierównomiernego zużycia opon mogą być bardzo różne. Wbrew obiegowej opinii nie zawsze winne jest zawieszenie, choć zużycie elementów układu jezdnego rzeczywiście w pierwszej kolejności odbija się na zużyciu opon.
Jak rozpoznać przyczyny nadmiernego zużycia opon?

Przyczyną szbszego zużycia opon może być nieprawidłowe ciśnienie 

fot.: Photos.com

Najbardziej oczywistą przyczyną nadmiernego zużywania się opony jest nieodpowiednie ciśnienie. Wartość ciśnienia powietrza podawana jest zawsze w instrukcji obsługi samochodu, jeśli jej nie mamy możemy również poszukać specjalnej nalepki. Znajduje się ona zazwyczaj na boku drzwi kierowcy, poniżej zamka. Generalnie wartość prawidłowego ciśnienia waha się w granicach 2,4 do 2,9 bara (w zależności od ciężaru auta i rodzaju opony).

Jeśli opona jest nadmiernie zużywa w centrum bieżnika, a rowki na bokach wciąż są głębokie, oznacza to, że opona była przez długi czas eksploatowana ze zbyt dużym ciśnieniem. Jeśli zużyte są boki bieżnika, a nawet ścianka boczna opony, świadczy to o zbyt niskim ciśnieniu. 

Nierównomierne zużycie tylko na jednej ze stron opony świadczy już o bardziej skomplikowanej "awarii". Jeśli para opon z jednej osi jest podcięta tylko na zewnętrznej lub wewnętrznej części bieżnika (bardzo podobne zużycie mają obydwie opony) wtedy najczęściej chodzi o źle ustawioną zbieżność. Jeśli opony są zużyte w lustrzany sposób wtedy należy sprawdzić całą geometrię zawieszenia.

Opony mogą się również "ząbkować", co objawia się w drganiach przenoszonych na kierownicę przy niskich prędkościach. Ząbkowanie - czyli nierównomierne zużycie obwodu - może świadczyć o poważnym zużyciu amortyzatorów, ale również o nierównomiernej (nieliniowej) pracy hamulców.

MATERIAŁY CZYTELNIKÓW
Zobacz koniecznie
Opony zimowe. Jak testuje je Goodyear Dunlop? Opony zimowe. Jak testuje je Goodyear Dunlop?

Goodyear Dunlop testuje swoje opony zimowe za kołem podbiegunowym, w Centrum Arktycznym w fińskim Ivalo. Opony przechodzą tam katusze na lodzie i śniegu.

Węższe opony na zimę są lepsze czy gorsze? Węższe opony na zimę są lepsze czy gorsze?

Panuje przekonanie, że zimą należy stosować opony o jeden rozmiar węższe od letnich. Takie zabiegi mają sens, czy lepiej jednak stosować identyczne rozmiary ogumienia?

Gwarancja na opony - jak działa, co obejmuje, jak można zareklamować opony? Zasady gwarancji i reklamacji opon

Reklamacja opon może dotyczyć tylko wad fabrycznych, które ujawniają się od razu po, a nawet w czasie montażu opony. Jeśli ogumienie ma już przebieg wówczas bardzo trudno będzie udowodnić, że...

Aktualizacja: 05.09.2011 09:59
None
Newsletter
nie daj sie zagiąć. czytaj nas regularnie.
KTO JEST KIM?
Aleksander Doba - kim jest? [OSIĄGNIĘCIA, RODZINA]
Aleksander Doba - kim jest? [OSIĄGNIĘCIA, RODZINA]

Podróżnik, kajakarz, zdobywca wielu nagród, ale przede wszystkim człowiek z ...

Mowimyjak.pl - MOTORYZACJA, serwis AUTO i MOTO. PORADY na temat samochodów, motocykli. Jakie są zasady bezpiecznej jazdy samochodem? Jak oszczędzać paliwo? INFORMACJE jak przygotować auto na zimę, jak eksploatować AUTO w ZIMĘ? Jaki wybrać kolor auta? Diesel czy benzyna? Kodeks drogowy i prawo jazdy - które przepisy są najczęściej łamane? Rejestracja auta bez problemów. Które auta na każdą kieszeń lub które auto dla rodziny. Jaki z Ciebie kierowca? Zobacz przegląd aut z napędem 4x4. SPRAWDŹ jak uniknąć spadku wartości twojego auta oraz czy kupić auto nowe czy używane. Jakie są zalety samochodów używanych lub opon używanych do Twojego auta? PORADY w Mowimyjak.pl.  Porady na każdy temat

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.