porady na każdy temat
Facebook Twitter Google Plus NK Newsletter Konkursy Gry online
Czy Polska jest zagrożona obniżeniem RATINGU? Jaki wpływ na gospodarkę ma rating? Agencja Moody's poinformowała o obniżeniu ratingu Węgier do poziomu „śmieciowego”. ...
Zwrot zakupionego towaru - jakie prawa ma konsument

PRAWA KONSUMENTA. Czy i jak można zwrócić do sklepu zakupiony towar?

Co możesz zrobić, jeśli już po powrocie z zakupów do domu stwierdzisz, że nie potrzebujesz nabytej rzeczy i chcesz ją zwrócić? Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zakupy z powrotem? Wszystko zależy od miejsca i sposobu transakcji.

Mówimy tu o zwrocie towaru bez żadnych wad (w nazewnictwie prawniczym -zgodnego z umową). Jeśli jest inaczej, należy złożyć reklamację.

Pamiętaj, żeby zachować paragon lub fakturę poświadczające dokonanie zakupu.

Zakupy w tradycyjnym sklepie

Jeżeli konsument dokonał zakupu w sklepie stacjonarnym (w lokalu przedsiębiorcy) – generalnie nie ma prawa do zwrotu. Oczywiście sprzedawca może wykazać się dobrą wolą i zwrot przyjąć. W niektórych sklepach jest to już standard i w wyznaczonym przez sprzedawcę terminie – na przykład 30 dni - można zwracać zakupy. Warto wiedzieć, że uprawnienie do zwrotu przysługuje wtedy, gdy sprzedawca w momencie zawierania umowy sprzedaży zobowiąże się przyjąć oddany towar (wskazane jest uzyskanie takiego zobowiązania na piśmie).

Zakupy w internecie

Jeśli zakupu dokonano poza lokalem przedsiębiorcy (na przykład od akwizytora we własnym domu) – towar można zwrócić w ciągu 10 dni od zawarcia umowy bez podania przyczyny.

Gdy zakupu dokonano w sklepie internetowym lub w inny sposób na odległość (na przykład przez telefoniczne zamówienie) – termin 10-dniowy liczy się od wydania rzeczy.

Co musi zrobić przedsiębiorca?

Przedsiębiorca dokonujący sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa musi poinformować konsumenta na piśmie o prawie zwrotu. Gdyby tego nie zrobił, 10–dniowy termin liczyłby się dopiero od dnia, w którym konsument dowiedział się o swym uprawnieniu (nie może to jednak łącznie trwać dłużej niż trzy miesiące). W sprzedaży na odległość prawo zwrotu w takiej sytuacji trwa trzy miesiące od daty wydania rzeczy.

Oddawany towar (wraz z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy kupna) trzeba dostarczyć osobiście do siedziby przedsiębiorcy albo na własny koszt odesłać go pocztą lub kurierem. Zwracany towar powinien być w niezmienionym stanie. Sprzedawca jest obowiązany zwrócić pieniądze za towar niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni.

Uwaga! Płyty audio i wideo oraz programy komputerowe zapisane na nośnikach mogą być zwracane tylko w nieusuniętym, oryginalnym opakowaniu (na przykład folii).

MATERIAŁY CZYTELNIKÓW
Aktualizacja: 19.04.2013 08:37
Autor: "Murator"
None
Pytania i
Odpowiedzi
STREFA
UŻYTKOWNIKÓW
  • ZAPYTAJ
Newsletter
nie daj sie zagiąć. czytaj nas regularnie.
KTO JEST KIM?
TERESA PIOTROWSKA, kim jest minister spraw wewnętrznych?
TERESA PIOTROWSKA, kim jest minister spraw wewnętrznych?

Teresa Piotrkowska nową minister spraw wewnętrznych? Ewa Kopacz ogłosiła skład ...

BAZA PORAD
W Mowimyjak.pl najważniejsze porady i najnowsze informacje ekonomiczne. poradniczy portal biznesowo-finansowy dla każdego. Finanse, biznes, komentarze, raporty i analizy, wideo, informacje o kredytach dla przedsiębiorstw, porady o inwestowaniu, factoring, newconnect, kredyty, kredyt, podatki, waluty. Pomysł na biznes. Własna firma. Porady na każdy temat
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.