porady na każdy temat
Facebook Twitter Google Plus NK Newsletter Konkursy Gry online
Czy Polska jest zagrożona obniżeniem RATINGU? Jaki wpływ na gospodarkę ma rating? Agencja Moody's poinformowała o obniżeniu ratingu Węgier do poziomu „śmieciowego”. ...
Zwrot zakupionego towaru - jakie prawa ma konsument

PRAWA KONSUMENTA. Czy i jak można zwrócić do sklepu zakupiony towar?

Co możesz zrobić, jeśli już po powrocie z zakupów do domu stwierdzisz, że nie potrzebujesz nabytej rzeczy i chcesz ją zwrócić? Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zakupy z powrotem? Wszystko zależy od miejsca i sposobu transakcji.

Mówimy tu o zwrocie towaru bez żadnych wad (w nazewnictwie prawniczym -zgodnego z umową). Jeśli jest inaczej, należy złożyć reklamację.

Pamiętaj, żeby zachować paragon lub fakturę poświadczające dokonanie zakupu.

Zakupy w tradycyjnym sklepie

Jeżeli konsument dokonał zakupu w sklepie stacjonarnym (w lokalu przedsiębiorcy) – generalnie nie ma prawa do zwrotu. Oczywiście sprzedawca może wykazać się dobrą wolą i zwrot przyjąć. W niektórych sklepach jest to już standard i w wyznaczonym przez sprzedawcę terminie – na przykład 30 dni - można zwracać zakupy. Warto wiedzieć, że uprawnienie do zwrotu przysługuje wtedy, gdy sprzedawca w momencie zawierania umowy sprzedaży zobowiąże się przyjąć oddany towar (wskazane jest uzyskanie takiego zobowiązania na piśmie).

Zakupy w internecie

Jeśli zakupu dokonano poza lokalem przedsiębiorcy (na przykład od akwizytora we własnym domu) – towar można zwrócić w ciągu 10 dni od zawarcia umowy bez podania przyczyny.

Gdy zakupu dokonano w sklepie internetowym lub w inny sposób na odległość (na przykład przez telefoniczne zamówienie) – termin 10-dniowy liczy się od wydania rzeczy.

Co musi zrobić przedsiębiorca?

Przedsiębiorca dokonujący sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa musi poinformować konsumenta na piśmie o prawie zwrotu. Gdyby tego nie zrobił, 10–dniowy termin liczyłby się dopiero od dnia, w którym konsument dowiedział się o swym uprawnieniu (nie może to jednak łącznie trwać dłużej niż trzy miesiące). W sprzedaży na odległość prawo zwrotu w takiej sytuacji trwa trzy miesiące od daty wydania rzeczy.

Oddawany towar (wraz z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy kupna) trzeba dostarczyć osobiście do siedziby przedsiębiorcy albo na własny koszt odesłać go pocztą lub kurierem. Zwracany towar powinien być w niezmienionym stanie. Sprzedawca jest obowiązany zwrócić pieniądze za towar niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni.

Uwaga! Płyty audio i wideo oraz programy komputerowe zapisane na nośnikach mogą być zwracane tylko w nieusuniętym, oryginalnym opakowaniu (na przykład folii).

MATERIAŁY CZYTELNIKÓW
Aktualizacja: 19.04.2013 08:37
Autor: "Murator"
None
Pytania i
Odpowiedzi
STREFA
UŻYTKOWNIKÓW
  • ZAPYTAJ
Newsletter
nie daj sie zagiąć. czytaj nas regularnie.
KTO JEST KIM?
Paulina Ignasiak - Paulla: kim jest? Co osiągnęła?
Paulina Ignasiak - Paulla: kim jest? Co osiągnęła?

Paulla jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych gwiazd polskiego show biznesu ...

BAZA PORAD
W Mowimyjak.pl najważniejsze porady i najnowsze informacje ekonomiczne. poradniczy portal biznesowo-finansowy dla każdego. Finanse, biznes, komentarze, raporty i analizy, wideo, informacje o kredytach dla przedsiębiorstw, porady o inwestowaniu, factoring, newconnect, kredyty, kredyt, podatki, waluty. Pomysł na biznes. Własna firma. Porady na każdy temat
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.